Jagar i flock

4 Feb

De måste ha anfallit i flock, för plötsligt var mina fötter så myggbitna som de aldrig förr varit. Cirka 20 bett på vänster fot och något mer på höger. Resultatet blev inte roligt. Först var det faktiskt ganska roligt. Strandförsäljarna flockades runt mina fötter och glömde helt av att försöka sälja krims och krams. De bara skrattade. Än mer skrattade de när min paps sa ”Thai mosquitos. Very strong!” Jag tyckte som sagt också att det var ganska kul. Just då.

Sen utvecklades det som först var myggbett till allergisk reaktion. Detta passades på att göras precis i anslutning till två flygresor med tillhörande sex timmars väntetid på Bangkok flygplats. Mina fötter ville inte vistas i ett par skor alls. Du kan tänka dig hur roligt det var. På Bangkok flygplats köpte jag dock en liten flaska som sades vara bra mot insektsbett och tamejtusan om det inte lugnade sig i några timmar. Sen när vi äntligen satt på 10-timmarsflighten hem var det full kalabalik nere hos mina fötter.

Det kändes som… tusen nålar fast värre över hela fötterna. Hela tiden. Oavsett om jag kliade eller ej (vilket jag faktiskt inte gjorde). Oavsett om jag rörde mig eller ej. När jag rörde mig kliade det ännu mer, så jag försökte hålla mig så stilla det gick.

Kunde knappt sova dessutom. Det är svårt när någon gör miljoner nålar på dina fötter hela tiden. Tro mig.

Det hela kan rubriceras som HEMSK UPPLEVELSE. Jag tänkte hela tiden, nu kan det inte klia mer, men det kunde det. Det kliade och kliade och var helt enkelt nästan outhärdligt. Ibland stönade jag högt, ofta hoppade jag omkring och vred mig i plågor.

Väl framme vid t-centralen gick jag upp till eminenta Scheele och Birgitta där tittade på mina fötter och plockade fram en allergitablett att ta och en salva att smörja på. Nu bara killar det lite men är faktiskt helt överkomligt. Och svullnaden har lagt sig. Jag tror jag är kär i Birgitta. Det är hon värd.

5 svar to “Jagar i flock”

  1. Sandra februari 4, 2009 den 10:05 e m #

    Men shit.. jag håller med din far; ”Thai mosquitos. Very strong!” Hoppas ni haft det underbart trots mygg!! 🙂

  2. Ika februari 4, 2009 den 10:38 e m #

    Nu kliar det på mig också….

  3. Susann februari 4, 2009 den 11:34 e m #

    Hä låt ju såm ”koormen” = norrländs elak jävel som biter o sprider skit. Lägger dessutom ägg under huden … på renarna

  4. Kristin februari 5, 2009 den 9:35 f m #

    Men du! Det här hände ju mig med! Jag hade så många myggbett som svullnade att hela benen och armarna såg helt vidriga ut. Min bett svällde ut och blev cirka 5-6 cm i diameter. Låg en hel natt i en bungalow i Bangkok och svettades för det kliade och jag fick liksom feber av dem. Gick till ett apotek direkt på morgonen, mannen kollade på mig, tittade medlidande på mig, suckade och gav mig superstark salva som bedövar, allergitabletter och dessutom myggmedel att smörja mig med på kvällarna, före, under och efter som han själv sa. Stackars dig! Jag vet hur det är – det är vidrigt.

  5. Elin februari 6, 2009 den 2:05 e m #

    Men du är ju åtminstone smart nog att gå till apoteket. Jag hade likadant förra gången jag var där men ÄNDÅ hade jag inte förberett mig. Och även om det är helvetiskt har jag ÄNNU inte gått till apoteket. Räknade till c:a 40 myggbett på min kropp. Hejaheja…Ja, så kan det gå när man inte är duktig på att gå till apoteket…

Lämna en kommentar