Skolflicka

26 Aug

Idag packade jag min skolväska. Pennor, anteckningsblock och en mapp för alla viktiga papper. Romanen åkte med av gammal vana och likaså vattenflaskan. Lite extra mascara och sen bar det av.

Det har varit en intressant dag. Först en timmes upprop etc, och sedan två timmars introduktionsföreläsning som mest bestod av praktiskt information om betyg, tentamina och sånt skrufs. Slut i huvudet var jag efteråt ändå, men kanske mest pga den fantastiska uppvisning av användandet av manliga maktstrukturer som dubbellektionen gav. Fullständigt oprofessionellt och superlöjligt. Var det någon han gjorde ner så var det sig själv.

Han begagnade sig av:

  • förlöjliga
  • avbryt
  • ifrågasätt
  • ignorera

Det lugn som objektet för detta försök uppvisade var exemplariskt. All respekt! Själv hade jag blivit rosenrasande och gjort jag vet inte vad. Lappat till? Gått därifrån? Skrikit högt? Inget lika effektivt som det stoiska lugn som uppvisades i alla fall. Det var något att lära av och därmed dagens lärdom.

Nu ska jag bokblogga lite och laga mat till sambon. Kanske baka bullar också men jag känner mig lite trötter.

2 svar to “Skolflicka”

  1. Sandra augusti 27, 2008 den 6:16 f m #

    Haha, ja du – välkommen till det studentlivet! Där maktmissbruk och misstro från lärare är vardag.

    Föresten, håller med om att nya boksidan va snyggare! 🙂

  2. Kristin september 6, 2008 den 10:21 f m #

    Härskartekniker är underbara att genomskåda och så genomskinliga ibland att det nästan blir humor, om man inte bara blev så arg. Men all heders åt tjejen och enade vi stå. (Förresten så blir jag lika arg när det uppvisas mot samma kön som av motsatt kön.)

Lämna en kommentar